Eet plantaardiger en drink suikervrij

Geschreven door op nov 5, 2015 in Gezondheid | Laat een reactie achter
Eet plantaardiger en drink suikervrij

Eet meer plantaardig en drink suikervrij. Dat is de kern van het advies Richtlijnen Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad.

Het advies, dat gisteren is bekendgemaakt, is het werk van een commissie van deskundigen die de wetenschappelijke inzichten in voeding en chronische ziekten als kanker, diabetes en hart- en vaatziekten op een rij zette.

Op basis van de Richtlijnen Goede Voeding ontwikkelt het Voedingscentrum voedingsvoorlichting, sinds 2004 weer in de vorm van de Schijf van Vijf. De laatste update van het advies van de Gezondheidsraad was in 2006.

De voedingsschijf gaat niet op de schop. Wat we per dag moeten eten en drinken om gezond te blijven is de laatste jaren niet wezenlijk veranderd. De wetenschappelijke consensus over zaken als verzadigd vet en zout evenmin. Nog steeds is één keer per week vette vis eten een aanrader, aldus de Gezondheidsraad.

Drink alcohol met mate geldt ook nog steeds. Wel is die mate nog matiger geworden. Het advies was altijd: niet meer dan twee glazen alcohol per dag voor mannen en één glas voor vrouwen. Bij voorkeur niks is de nieuwe norm, of hoogstens één glaasje per dag voor mannen en vrouwen.

Wat verder opvalt, is de houding ten aanzien van frisdrank en andere suikerhoudende dranken. Wissel die om voor thee, gefilterde koffie en water.

Het advies is dus: een overwegend plantaardig dieet, zonder suikerdranken en alcohol. Hoe komen we daar verantwoord toe? Dat staat uitgewerkt in porties voedingsmiddelen: van groente en fruit, vlees, vis, noten, peulvruchten en graanproducten, tot aan boter en olie, dranken en keukenzout.

Die nadruk op voedingsmiddelen is nieuw. Voorheen waren de richtlijnen opgesteld in termen van voedingsstoffen, zoals vetten, koolhydraten, eiwitten en vezels. In 2006 werd bijvoorbeeld aangeraden dagelijks dertig tot veertig gram vezels te eten, afkomstig uit groente, fruit en volkoren graanproducten. Dat vergde nogal wat rekenwerk.

Nu vermeldt de nieuwe richtlijn negentig gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten per dag. Dat is gemakkelijker in de praktijk, aldus commissievoorzitter Daan Kromhout. Want eiwitten staan niet in de schappen, eieren wel.

Dit nieuwsbericht verscheen 5 november 2015 in Het Parool.

Afbeelding: Keith Weller, Agricultural Research Service, USDA

Reageer